Svar på kommentarer

Vi har fått en del kommentarer. Jag tänkte svara dem här, i ett inlägg :)
Jag kan inte länka till inläggen, då min dator inte reagerar när jag klickar på ikonen för länkning (jag måste ha en ny dator snart).
Uppdate: Nu har jag länkat :)
-
Fråga, ang. inlägget "Hårfakta, del 1!": "och om håret nt slutar fetta?
förut hade jag order om att bara tvätta(även blöta) håret mer än 2 ggr veckan, och håret va fettigt dem två åren (mer än innan alltså) och det har typ minskat nu när jag tvättar varje/varannan dag- hur fan går de till om det ska bli motsattsen ? :S"
.
Svar: Om man torkar ut håret, t.ex. genom att inte använda balsam (gäller inte rosenseriens schampo, då det är återfuktande i sig och inte öppnar fjällskikten) eller genom att ta för mycket schampo reagerar skalpen med att producera mer fett. Man ska aldrig ta mer än en klick motsvarande en enkrona (har man ett bra schampo behövs ännu mindre). Tar man för mycket schampo kan man skapa obalans i hårbottnen och man torkar ut håret.
Fett hår kan tyda på torr hårbotten. En sak jag har börjat med är att massera in lite återfuktande hårinpackning i hårbottnen innan jag schamponerar. Man kan tro att håret blir ännu fetare då, men så är inte fallet. Om hårbottnen är återfuktad producerar den inte lika mycket fett. Dock ger det inga mirakel första gången, det kan ta ett tag.
Även hårspray, hårmousse med mera verkar (oftast) uttorkande, då de innehåller alkoholer (som jag ska skriva mer om i ett inlägg snart). Alltså bör man inte använda sådant om man tvättar håret väldigt sällan. Jag tex använder vatten (fuktar händerna) för att lägga bångstyrigt hår åt rätt håll. Annars använder jag bara en borste.
Om man ändå får problem med fett hår kan man dra ut på tiden ännu mer. Jag försöker alltid dra ut på det så länge som möjligt. Om jag är ledig från skolan (lov) försöker jag att inte tvätta håret, såvida jag inte ska träffa någon. Håret vänjer sig av vid tvätt om man låter det återfukta sig själv, men man måste sköta det ändå.
En sak till bara! Peta inte på håret så ofta. Fettet på fingrarna kan fetta ner håret mer än nödvändigt. Den här veckan har jag petat på håret mindre än förut, och det är mycket mindre fett än vanligt.
-
-
Fråga, ang. inlägget "mitt sökande efter ett nytt schampo fortsätter": synd att du nt hittade innerhållsförtekningen till ört schampot för de lilla man ser av den verkar ju bra iaf...

men din rosenserie schampo verkar vara en 50-75cl flaska, e de bilden som får den att se ut så lr e den de ?:S
.
Svar: Jag ska fortsätta att leta efter den. Någonstans måste den ju finnas? :)
Rosenseriens schampo innehåller 220ml. Den lär räcka väldigt länge, då den är väldigt dryg och jag tvättar som sagt inte håret så ofta.. Det är många, många månaders användning kvar för mig.
-
-
Fråga, ang. inlägget "Bästa tipset mot finare hy!": kan man använda ngt annat än spirin tabletter? vi har inge hemma o tror morsan skulle bli misstänksam om jag bad hne köpa !xD
.
Svar: Det finns ingen annan tablett iallafall. Aspirin är den ända som har acetylsalicylsyra som verksamt ämne. Jag vet inget annat som innehåller det än produkter som innehåller det (som ofta innehåller alkoholer, som är uttorkande) och ren acetylsalicylsyra, vilket kan vara väldigt hårt mot hyn.
Bara att ta sig i kragen och fråga :)
-
Tack för mig, hej! :)
// Jollis ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0