Hårfakta, del 1!

Hej!

Äntligen tar jag mig an det här inlägget! :P
Jag hade tänkt att göra några långa inlägg, men jag orkar verkligen inte det, så jag gör fler korta istället!

Del 1 kommer att handla om... Hur ofta man bör tvätta håret (jag börjar från the basics)
Det är en sak som många tror inte är viktigt för hårets välmående. Det är faktiskt det viktigaste.


Tvätta det absolut inte för ofta. Absolut inte mer än 2 (allra högst 3) dagar i veckan. Då säger ni "då blir det fett och smutsigt". Om ni börjar att tvätta det mer sällan kommer det inte att bli det.
Jag har tvättat håret idag, men om en vecka (jag tvättar håret en gång i veckan) kan jag ta ett kort på det. Då ska ni se att håret inte blir äckligt :P

Vad händer om man tvättar det för ofta?
Det som händer är att man torkar ut hårbottnen (ja, även om ni använder balsam..). Det leder till irriterad hårbotten och torrt/fett hår.
Ni med fett hår tänker säkert "men om jag torkar ut det borde det bli mindre fett". Så är det såklart inte. När man torkar ut håret börjar det istället att överproducera talg (fettet), och det blir bara fetare och fetare.
Detsamma gäller om att tvätta ofta. Det blir bara fetare.

Vad händer om jag drar ut på det? Först tvättar varannan dag, sedan var tredje osv?
Det här tror många är en jättebra metod för att vänja håret. Jag och många andra tycker att det är bättre att bara "pang på" börja tvätta håret varannan vecka. Om man successivt ökar dagarna mellan tvätt drar man bara ut på lidandet (att gå okring med fett hår).
Om man börjar med att tvätta håret en gång i veckan tar det kanske 4 veckor innan det slutat att vara fett mellan tvättarna. Hellre det än att det tar flera månader att vänja det..

Använd inte torrschampo mellan. Det är meningen att hårbottnen ska känna att den inte behöver producera mer fett. Om man använder produkter som absorberar fettet, tror hårbottnen att den behöver producera mer fett!

Om ni har några frågor om det här ämnet, kommentera :)

Nästa del kommer att handla om schampo-fakta (Jessis favorit... :P)

Kommentarer
Postat av: Natha

och om håret nt slutar fetta?

förut hade jag order om att bara tvätta(även blöta) håret mer än 2 ggr veckan, och håret va fettigt dem två åren (mer än innan alltså) och det har typ minskat nu när jag tvättar varje/varannan dag- hur fan går de till om det ska bli motsattsen ? :S

2011-02-05 @ 21:03:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0