Hårfakta - del 5!

Hej!

Jag tänkte ju skriva om föning/plattning och sådant i det här inlägget, men vet ni vad? Jag känner faktiskt inte för det just nu :)

Istället tänkte jag skriva ett inlägg om två vanliga missförstånd (som hör samman).

Det gäller om när man ska spara ut håret (som jag gör just nu).

Det finns två missförstånd om hur man ska göra när man sparar. Jag ska bara klargöra dem litegrann :)


"Om du ska spara, måste du klippa oftare/ofta, för då växer håret snabbare!".


Bara för att klargöra en sak;
Hår växer inte snabbare för att man tar bort det.
Det är samma sak som att det inte blir tjockare av att man klipper det. Det är omöjligt att få det tjockare/att det växer snabbare. Dock känns det som det!
Det stämmer att man ska klippa håret när man ska spara det. Jag återkommer om det i nästa påstående!

"Varför klipper du håret när du ska spara?"

Därför att om man inte klipper av kluvna/slitna hårtoppar kommer de bara att bli mer slitna och gå av :) Om man skiter i att klippa det så kan två saker hända;
*Det blir långt, fult, slitet låångt upp på längderna.
*Det går av (från topparna och uppåt).

Jag väntar hellre någon månad/vecka extra på att få den längden jag vill ha, istället för att gå med fult hår som går av!

Jag rekommenderar att gå till frisören (då de är utbildade, om det är en bra frisör) och klippa en gång varannan månad.


Bara en liten sak på slutet nu!
Nu kommer säkert många att tänka "men om jag har i reparerande hårinpackningar/serum kommer mitt hår att repareras". Jag vet inte om jag har skrivit det förut, men det går inte att reparera skadat hår (om man inte gör måååånga behandlingar med rent keratin [hårets protein], vilket är huuuuuuur dyrt som helst och troligtvvis inte finns att köpa :P), det är vara att klippa av det om man vill ha bort det slitna :)

Kram på eerrrrrr<3

/Jollis<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0