Hårfakta - del 4!

Hej!

Nu blir det ett litet kort inlägg som ska avsluta schampo-delen i den här serien!


Idag tänkte jag skriva om hur man på bästa sätt kan tvätta håret (jag är trött, därför blir det något som inte är för invecklat).

Man börjar med att skölja håret och massera hårrötterna med fingertopparna (inte naglarna!).

Sedan kramar man ur vattnet ur håret och tar en lagom mängd schampo i ena handen (lagom mängd frisörschampo är allra högst storleken på en enkrona, för naturschampo är det mindre än så). Sedan gnuggar man det mellan händerna lite för att aktivera ingredienserna i schampot.

Efter det maserar man in schampot i hårrötterna. Inte i hela håret, utan bara i hårrötterna.

Man kan massera in det i ca en minut. Om schampot inte löddrade bra beror det på att et mest tvättade bort fett, då schamponering går igenom två faser;
När det tvättar bort fett, damm och föroreningar
När det tvättar rent på djupet(gäller inte om man har naturschampo, då deti nte rengör på djupet eftersom att det egentligen inte behövs direkt).

Sedan sköljer man ur schampot.

Sedan kan man ha i en inpackning om man vill.

Efter det applicerar man balsam i längderna på håret. Detta gör man för att stänga fjällskikten igen. Detta steg behövs inte göra om man använder ett naturscampo.
Låt balsamet verka i minst en minut och skölj sedan ut det noga med kallt vatten

Sedan ska man krama ur så mycket vatten ur längderna på håret som det går.
Sedan tar man en handduk och trycker mot skalpen (hårbottnen) och sedan kramar man ur mer vatten ur längderna. GNUGGA INTE!

Sedan bör det självtorka. Kamma/bosta inte håret.


Förlåt för en fin blandning av "man ska", "man bör", "man kan" och allt vad jag nu har skrivit :P
Jag är ganska så trött nu, så jag skyller på det! :P

Nästa del ska handla om föning/värmeverktyg (plattång, locktång tex)!

Kram <3

Kommentarer
Postat av: Linn

Hej. jag har en fråga jag undrat över rätt länge nu, jag har blekt hela håret nu då jag var brunhårig förut, och funderar på att köpa naturschampo(Green people eller ingless) till min inpackning Loreal absolut repair är det nödvändigt att göra det eftersom ett 'naturschampo' inte öppnar upp hårstrået så inpackningen kan verka ordentligt,jag har testat en 'naturinpackning' men den gav inte det återfuktade resultatet jag önskade, så frågan är : Ska jag köpa naturschampo till frisörinpackningen eller satsa på ett annat schampo typ Matrix ist? är jättetacksam för svar! :)

2012-02-06 @ 17:23:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0