Hårfakta, del 3!

Hej!

Jag försöker att skriva ett hårfakta-inlägg per dag som ni ser? :P
Jag är lite (väldigt) trött, så var beredda på massa förvirrade meningar... eller kanske någon, så trött är jag inte...

Måste bara säga.. I DID IT! (utan att gå in på vad :P). I'm happy right now ;D

Anyway!

Idag skulle jag skriva lite om frisör- samt naturschampon. Det blir nog inte så långt.

Frisörschampon är såklart bättre än ICA-schampon. De innehåller inga hydrofobiska silikoner (silikoner som inte är vattenlösliga). De flesta innehåller dessvärre tensider/sulfater. Det är det som öppnar upp hårstrået (som sliter på håret). Tensiderna har en tendens att fastna mer i slitet hår, vilket gör att när håret väl blir slitet, blir det mer slitet på kortare tid.
Frisörschampon är alltså inte ultimala.

Däremot är de såå mycket bättre än ICA-schampona. Jag minns inte helt vad jag skrev igår, men frisörschampon innehåller mycket mindre vatten, vilket gör dem mer dryga (de kostar ungefär 2ggr så mycket som ett ICA-schampo, men håller ca 2-4 ggr så lång tid).
Frisörschampon ger inte "otvättad bomulls-känsla". Efter 6 veckor bör den känslan ha blivit bättre. Dock måste man använda något riktigt bra djuprengörande schampo några gånger för att få bort alla hydrofobiska silikoner och fruktvaxer (som jag glömde att skriva om igår!). När jag gick över till frisörschampo kände jag skillnaden snabbt. Dock blev mitt hår slitet snabbt eftersom att jag tvättade det för ofta och jag använde volymschampo (usch så det sliter..).
Det är dock ett "frisörschampo" som är dåligt... Det är märket XL. Jag har ingen koll på varför det är dåligt, men de flesta säger att det är värre än ICA-schampon. De allra flesta upplever att de fått riktigt slitet hår av det schampot.
Frisörer som använder det märket är inte seriösa frisörer, så gå inte dit... (För att dra alla över en kam, men om man inte ens vet något om schampon så är man ju ingen bra frisör).

Vad är då bra, när inte frisörschmpon är ultimata?

Vad tror ni att jag svarar på frågan?
Naturschampo såklart! :D

Jag vet som sagt bara om ett naturschampo, proteinschampo från rosenserien (kostar mellan 105-165 beroende på var man köper och om det är extraerbjudanden). Jag ska kolla lite om jag hittar något annat märke som kan kallas för naturschampo.
Jag tycker att ett naturschmpo är ett schampo som bara innehåller naturliga ingredienser. Tex rosenseriens schampo är baserat på aloe vera istället för vatten, vilket gör det otroligt drygt (jag använder ungefär en ärtas storlek per hårtvätt). Sedan innehåller det inga onaturliga ämnen alls. Ingen alkohol, ingen parfym (rosenseriens schampo innehåller naturlig rosenessens istället).
Vet ni en sak som är bra med det schampot?
Eftersom att det inte innehåller alkohol, parfym, tensider eller något annat uttorkande/något som öppnar fjällskikten, behöver man inget balsam.

I början kan håret kännas torrt efter att man har använt det (ungefär de första 6 veckorna), eftersom att håret är så ovant. Då kan man ha i någon vårdande inpackning (inte från iiica, H&M eller så...). Det förändrar håret. Det får naturlig volym. Det passar alla hårtyper, är allergivänligt och sådant...

Jag kopierar det här från rosenseriens hemsida;
  • Ej testat på djur.
  • Dermatologisk testad på känslig hud.
  • Fri från mineraloljor och andra skadliga kemikalier.
  • Fri från alkohol.
  • Fri från animaliska ingredienser.Det enda vi använder är bivax.
  • Naturliga UV-filter från bl a Sheasmör och Jojobaolja.
  • Ekologisk hudvård.
  • Äkta rosenolja som många doftallergiker tål.
  • Dryga, basen är gjord av Aloe vera gelé istället för vatten.
  • Miljövänliga förpackningar.
  • Tillverkningen sker i Sverige.
  • Salongsförpackningar till terapeuter.
  • Utmärkt balans av vitaminer, mineraler, proteiner, spårämnen och antioxidanter.

Aja, glöm att det skulle bli ett kort inlägg :P

// Jollis <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0