Hårfakta, del 2!

Hej!

Idag kommer faktiskt fel två på hårfakta-serien :)


Som jag sa igår, ska jag gå in på schampofakta idag. Jag tänkte skriva allt, men sen upptäckte jag att det skulle bli långt, så idag ska jag bara förklara tre termer och gå in på fakta om en av dem! Resten kommer i ett annat inlägg :P

Lets start!

Till att börja med ska jag dela in schampo i tre olika delar.

ICA-schampon
Frisörschampon
Naturschampon

Ica-schampon är de schampon som man köper på ICA, konsum, GK's, H&M, KICKS osv... Det innefattar även tre semmé och alla de schampon som säger att de är frisörschampon (vilket de inte är).

Frisörschampon är de som man köper på frisörsalonger. Det är tex matrix, redken och sådana märken. De är lite dyrare än ICA-schampon (ca dubbelt så dyra) och räcker ungefär 4 ggr längre.

Naturschampon är gjort av endast naturliga ingredienser. Inga sulfater eller så. Jag vet bara ett (kanske 2?) sådana. Mitt kära schampo från rosenserien (<33) och kanske ett annat. Jag har bara hört om det en gång, och det är baserat på marockansk lera eller något sådant... Jag vet inte vad det innehåller, så lita inte på att det är naturschampo!



Nu ska jag gå in på lite fakta om ICA-schampo!
Jag vet inte var jag ska börja riktigt... Hur som helst ska jag avråda alla från att använda ICA-schampon. För att göra det enkelt ska jag göra en lista! (Jag skriver varannan med fet text för att det ska bli mer lättläst).

* De är gjorda av 90% vatten, vilket torkar ut håret.


* Annars består de mest av silikoner. De silikoner som används i ICA-schampon är inte vattenlösliga, så ni får inte bort dem. De ligger som en hinna över hårstået. Om man t.ex. går till en frisör och har använt mycket ica-schampon (balsamet är lika dåligt det), eller använt dax-wax, går frisörenas saxar sönder.
Det är silikonerna som folk tror är bra. Den där hinnan gör att håret blir tillfälligt glansigt. Då tänker folk "åååh, vad mitt hår mår bra". Ni kan ju gissa vad det inte gör..?
Silikoner är de saker som slutar på "cone".

*De innehåller massa parabener (mineraloljor). De täpper till hårstået och talgkörtarna, så att håret inte kan producera eget fett (det är samma sak som lipsyl, vaselin och sådant).
Ex på namn på parabener:
Parabener, Mineraloljor, Mineralolja, Parraffin, Parrainum liquidum, glycerin, glycerol

*Sulfater. Det är de som löddrar (i ICA-schampon och måmga frisörschampon). De är dåliga för håret, torkar ut håret och framför allt, sliter på håret. Bort med alla schampon med sulfater!

*Alkohol. Det torkar ut håret. Beroende på hur många parabener som är i, kommer alkohol att orsaka antingen torrt, eller fett hår. När man torkar ut hår reagerar det med att överproducera talg = fett hår. Om man däremot har använt för mycket mineraloljor kan ju inte håret producera eget talg, och då blir det torrt, sprött, frissigt, slitet och mycket mycket mer...

*Kemikalier. Ni förstår väl själva att kemikalier inte är bra för håret..

*Ämnen som öppnar upp fjällskiktet på hårstrået och djuprengör. Det är faktiskt inte nödvändigt (hur bra det än låter), då smutsen inte tar sig in dit. Det sliter otroligt mycket på håret att öppna fjällskikten.

*Alla dessa faktorer kommer att göra så att när du har tvättat håret, känns det som otvättat bomull. Det kommer att kännas otvättat fast om du just har tvättat det.. Nu säger ni "det gör det inte alls det", men det gör det visst det :P
När jag känner på något annans nytvättade hår känns det... Konstigt. Typ som mitt känns när jag sköljer igenom håret när jag inte har tvättat det på en vecka.. Alltså, lite tuggummi-otvättat bommuls-aktigt. Ni upplever inte det eftersom att ni inte har känt något annat :P

*Ni måste ju ta huuuuuur mycket schampo som heeeelst :s Jag har typ en liten klick, stor som en ärta och använder det till hela håret... Jämför det med hur mycket ni tar ;)

Så, nu har jag nog pratat färdigt :) Jag hoppas att ingen tog illa upp, för jag vill bara upplysa er, inte skälla på er...
Imorn ska jag skriva lite om frisör- samt naturschampon :)
Efter det ska jag nog gå in på lite roligare saker om jag kommer på något  x)

// Jollis <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0