Ett bra tips!

Har du fet hy?
Fett hår?
Finnar?
Köper du dyra produkter som inte hjälper?

För ett tag sedan såg jag ett tips på internet om hur man kan göra om man får fett hår när man inte har tvättat det på kanske en vecka.
Det var att man skulle ta babypuder och gnugga in det i hårbottnen och borsta håret. Jag tänkte att det säkert fungerade, så jag bad pappa att köpa sådant åt mig.
Han kom hem med en burk dialon-puder. Då läste jag innehållsförteckningen;
Talc, Petrolatum, Lanolin, Thymol

Talc: Absorberar talg (hudens fett). Dämpar alltså fet hy och fett hår!
Petrolateum: Inte bra visserligen. Det är en del av mineraloljor. Usch på den!
Lanolin: Ett fett som liknar kroppens egna. Återfuktar bra. Ni kommer att tänka "men man ska ju ta bort fettet", men om man tar bort allt så reagerar kroppen med att producera mer fett.. Jag går i genom det där mer senare!
Thymol: Jag vet inte riktigt vad den gör. Jag vet bara att det är en del av någon växt...

Talken absorberar alltså fettet i huden, medan lanolinet återfettar (mindre än vad man tog bort). Det reduserar finnar (jag vet inte hur det påverkar acne, med tanke på att det är annorlunda).
Jag har ingen aning om vad det kostar, men det är bara att googla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0